Staračka ili senilna degeneracija žute mrlje (SMD), kao što i sam naziv kaže, javlja se u kasnijem životnom dobu, obično poslije 60. godine. Predstavlja prvi razlog slabovidnosti i sljepoće u razvijenom svijetu i sve je češća.
Oboljenje je posljedica arteriosklerotičkih promjena koje zahvataju očno dno i mjesto najjasnijeg vida - žutu mrlju (makulu). U žutoj mrlji dolazi do pojave bjeličastog edema i krvarenja.
Periferni vid
Oboljenje traje godinama, a na kraju se na tom mjestu stvori ožiljak koji u potpunosti uništi sve nervne elemente predjela žute mrlje. Veoma rano dolazi do smanjenja centralnog vida, u vidnom polju nastaje prvo nepotpuni, a kasnije potpuni ispad.
Kod ovog oblika degeneracije nikada ne dolazi do apsolutnog sljepila, jer je sačuvan periferni vid. Osobe koje su naviknule da u tim godinama dosta čitaju, veoma teško podnose ovo stanje jer im je čitanje onemogućeno zbog oštećenja žute mrlje.
Faktori koji doprinose pojavi SMD su starost, genetski faktori, spol (češće kod žena), rasa (češće kod bijelaca i osoba svjetlije puti), pušenje, povišeni holesterol i krvni pritisak, te sniženo unošenje antioksidansa (dugotrajne dijete).
Liječi se osnovni proces - arterioskleroza, što je veoma teško i nesigurno. Međutim, dokazano je da se određenim postupcima i pravilnom ishranom može preventivno mnogo uraditi i usporiti pojava bolesti.
U velikoj studiji (AREDS) iz 2001. godine dokazano je da antioksidansi i cink u prehrani smanjuju rizik pojave teške SMD u grupi bolesnika s velikim rizikom od te bolesti.
U istoj studiji se navodi da ishrana bogata omega-3 masnim kiselinama ili karotenoidima ili, pak, smanjena količina ugljikohidrata mogu biti korisni osobama s rizikom od ove bolesti.
Pravilna prehrana
Jedna druga studija na 4.519 ispitanika iz 2007. godine je dokazala da unošenje hranom visokih doza karotenoida, kao što su lutein i zeaksantin, dovodi do 35 posto manjeg rizika od pojave SMD nego kod drugi osoba s uobičajenom prehranom.
Također je značajno smanjen rizik (27-55 procenata) od drugih promjena na mrežnici kod ispitanika, kao što su druze ili atrofija. Slično djelovanje nije pokazala ishrana s mnogo vitamina C i E.
U trećoj studiji sa 3.977 ispitanika dokazalo se da ishrana ugljikohidratima dovodi do povećanog rizika od pojave SMD.
Jasno je, dakle, da sve navedene faktore rizika nije moguće izbjeći, ali na neke od njih, svakako, možemo utjecati. Možemo izmijeniti način prehrane i koristiti ishranu bogatu luteinom, zeaksantinom i antioksidansima.
Možemo smanjiti ili potpuno prekinuti pušenje, smanjiti izlaganje tijela i glave (očiju) suncu, bolje liječiti povišeni krvni pritisak i povišene masnoće u krvi, smanjiti prekomjernu težinu i sl.
Sigurno je da su uvažavanje ovih činjenica i promjena ishrane mnogo manje invazivni i jeftiniji od skupog liječenja SMD.
VAŽNO!
* Omega-3 možemo naći u ribi i školjkama, a arahidoničnu kiselinu u omega-6 u hrani, kao što su govedina, svinjetina, ćuretina, piletina i jaja.
* Lutein i zeaksantin se nalaze u žutom i tamno lisnatom povrću.
* Hrana s visokim glikemičnim indeksom, kao što su bijela riža i kruh, izaziva porast šećera u krvi i njegov brzi pad, dok hrana s niskim glikemičnim indeksom, kao što su crni kruh ili tamna, neoljuštena riža, izaziva mnogo stabilniji nivo šećera u krvi.
SASE promet {mttd} KM
Na dan {mtd}
BLSE promet {mttd} KM
Na dan {mtd}
| Fond | Dat. | Vrijed. | Prom. |
| MFGlobal.ba | 02.12. | 3,39 | -2,87% |
| Hypo BH Equity | 02.12. | 6,06 | -1,21% |
| Eurohaus Balanced | 02.12. | 8,60 | -1,03% |
| Nimako Trend | 02.12. | 62,16 | -0,66% |
| Kristal Kapital | 02.12. | 63,56 | -0,44% |
*Sve vrijednosti u KM.
| Simbol | Jedinica | Vrijednost* |
| {ca} | {cud} | {cdmd} |
*Sve vrijednosti u KM.
Da li će kriza na Wall Streetu utjecati na tržište kapitala u BiH